7 innovatieremmers die vernieuwing in de weg zitten
Auteur: Rody Vonk -

Trainer en spreker Innovatie en Creativiteit

7 innovatieremmers die vernieuwing in de weg zitten

Je wilt aan de slag met innovatie. Je ziet kansen en je handen jeuken om ze op te pakken. Maar wil je net gas geven, stuit je op innovatieremmers! Frustrerend, want je was net zo enthousiast. En je wilt het liefst morgen beginnen. In dit artikel hebben we 7 innovatieremmers voor je op een rijtje gezet. Wil je weten hoe je ze kunt omzeilen? Doe dan de gratis Innovatie Crashtest en ontvang een document met tips en inspiratie in je mailbox.

Innovatieremmer 1: We hebben geen tijd

We hebben het allemaal druk. We rennen van afspraak naar afspraak en hebben een steeds verder uitdijende to-do-lijst. Volle agenda, lekker druk; we doen blijkbaar veel op een dag. En dan komt er ook nog een nieuwe tijdvreter bij: een innovatietraject! Heel uitdagend en leuk, maar wanneer moet je dát dan weer doen…!

Innovatieremmer 2: We geven innovatie geen prioriteit

Jíj wilt wel innoveren, maar je collega’s lijken de noodzaak niet zien. Het gaat toch prima? Er wordt geld verdiend, de crisis is achter de rug en je bent de concurrentie nog steeds een stap voor. “Maak je niet zo druk” zeggen je collega’s. Als het goed gaat met het bedrijf is er geen noodzaak om met innovatie aan de slag te gaan. Geen prioriteit dus!

Innovatieremmer 3: We hebben onvoldoende financiële middelen

Als je in een commerciële organisatie werkt ben je gericht op het maken van omzet en winst. Bij overheidsorganisaties moeten financiële risico’s beperkt worden, want je werkt met belastinggeld. Als je wilt innoveren, wat zijn dan de te verwachten opbrengsten? Wat is de Return On Investment? Is het verantwoord om zoveel geld uit te geven? Kortom: waar je ook werkt, alle activiteiten worden langs de financiële meetlat gelegd. En innovatie kost veel geld. En met een onzekere uitkomst nemen organisaties een risico. Toch?

Innovatieremmer 4: Politiek en ego’s remmen de vernieuwing

Bij organisaties – commercieel en non-profit – spelen vaak meerdere belangen. Kwantiteit in het aantal zichtbare daden (kijk mij eens veel doen…) is soms belangrijker dan het zoeken naar een ècht kwalitatieve oplossing voor een probleem. Er wordt snel in oplossingen gedacht terwijl niet voldoende tijd is genomen om het probleem te doorgronden. Het gaat er tenslotte om dat er zo snel mogelijk ‘zichtbaar resultaat’ is. En valt dat tegen? Jammer, maar dan is er in elk geval iets gedaan…

Innovatieremmer 5: Innovatie zit niet in onze bedrijfscultuur

Bedrijven zijn erop gericht risico’s te mijden en datgene te doen dat de omzet en de winst vergroot. Het maken van fouten wordt - zeker in Nederland - gezien als falen en niet als een onderdeel van de weg naar nieuw succes. Iets radicaal nieuws uitproberen brengt risico’s met zich mee, biedt geen omzetgarantie en je gaat gegarandeerd fouten maken. Niet raar dus dat innovatie niet per definitie wordt omarmd. Zo zei een financieel directeur ooit tijdens een innovatiebijeenkomst letterlijk tegen zijn mensen: “Show me the money…”.

Innovatieremmer 6: We blijven maar praten en komen niet in actie

Vaak wordt er vanuit de organisatie een kartrekker benoemd die verantwoordelijk wordt gemaakt voor innovatie. Diegene moet dan met een plan van aanpak komen, waarin het liefst zo gedetailleerd mogelijk wordt aangegeven wat er precies over - laten we zeggen - een halfjaar gaat gebeuren. Daarnaast is de kartrekker tijdens het innovatieproces heel veel tijd en energie kwijt aan het (steeds opnieuw) moeten overtuigen van allerlei mensen. Je moet immers wel draagvlak creëren… Iedereen moet het er mee eens zijn en je moet daarom vooral steeds weerstand wegnemen.

Innovatieremmer 7: We hebben geen écht vernieuwende ideeën

Wordt er tijdens brainstorms veel gediscussieerd en valt de uitkomst vaak tegen? Hebben je collega’s binnen afzienbare tijd de Ja-maar-bingokaart vol? En irriteer jij je daar iedere keer weer mateloos aan? Je bent niet de enige! Dit komt heel vaak voor. Terwijl ook je collega’s echt wel goede ideeën hebben. De kunst is om mensen de ruimte en gelegenheid te bieden die ideeën op tafel te leggen. Anders verliezen ze hun enthousiasme, doen ze een volgende keer niet meer mee en blijft een hoop geestelijk kapitaal (en daarmee kansen voor innovatie) op de plank liggen…

Wil je weten welke innovatieremmers jouw organisatie in de weg zitten en hoe je ze kunt omzeilen? De Innovatie Crashtest geeft je duidelijkheid.

Reactie toevoegen