Training Design Thinking - 6/7 dec 2018 - Amsterdam

Datum: 
donderdag 6 december 2018 - 09.00 uur tot vrijdag 7 december 2018 - 17.00 uur
Voor wie: 
Managers
teamleiders
beslissers
Innovatiemanagers
HR-managers
etc.
Locatie: 
Leiden
Investering: 
597,-  ex. btw
Investering: 
Early bird: 1.197,- ex. btw (t/m 25-11-18; daarna 1.397,- ex. btw)

In een snel veranderende wereld zoeken steeds meer organisaties naar manieren om snel in te kunnen spelen op nieuwe ontwikkelingen. Om de concurrentie voor te blijven. Om efficiënter te werken. Werknemers zullen flexibeler moeten kunnen werken en daarvoor de juiste vaardigheden ontwikkelen zodat ze van waarde kunnen blijven voor hun werkgever. Design Thinking is een proces en een mindset waarmee je dit bereikt.

Complex problem solving, kritisch denken en creativiteit (samen ook wel 'disruptive thinking' genoemd) zijn in 2020 de top-3 vaardigheden die van werknemers gevraagd worden. In deze training ontwikkel je deze en andere vaardigheden met behulp van tools en technieken uit design thinking; een manier van denken en vooral doen die je leert sneller en effectiever nieuwe oplossingen te bedenken, te valideren en te realiseren. Je ontwikkelt een mindset die jou en jouw bedrijf of organisatie 'future-proof' maakt.

Met de voor Design Thinking zo kenmerkende 'human centered approach' bouwen deelnemers in teams in twee dagen elk hun eigen fictieve startup. Hierbij doorlopen ze 5 stappen waarin onderwerpen aan bod komen als probleemdefinitie, creative problem solving, valideren en business model innovation. We gaan aan de slag met diverse tools, zoals Stakeholder Mapping, Persona's, Customer Journey Mapping, Rapid Prototyping en het Business Model Canvas. We eindigen de training met pitches voor een deskundige jury.

In korte tijd ontdek je hoe het proces dat je doorloopt je snel helpt echt stappen te maken met vernieuwing en innovatieprocessen. En om er überhaupt morgen mee te kunnen beginnen. Deelnemers ontwikkelen ondernemende vaardigheden en ervaren dat dóen de beste manier van denken is, dat fouten maken mag, dat iets niet 'af' hoeft te zijn om een volgende stap te zetten en dat snel toetsen en testen enorm veel tijd en geld kan besparen. De geleerde vaardigheden zijn na de training direct toepasbaar in de eigen dagelijkse praktijk.

 

Deze training is voor jou als je:

  • Wilt weten hoe het Design Thinking proces werkt
  • Op zoek bent naar een effectief proces voor innovatie
  • Aan de slag wilt met innovatie maar niet weet HOE te beginnen
  • Wilt leren hoe diverse praktische tools je stap voor stap op weg helpen
  • Al wel iets met Design Thinking doet maar nieuwe invalshoeken en inspiratie zoekt
  • Twee dagen met gelijkgestemden wilt doorbrengen om zo te leren van andere branches

 

Wat eerdere deelnemers het meeste aansprak:

  • De mogelijkheid om afwisselend te leren en te dóen
  • Hands-on training, niet alleen maar luisteren
  • Interactief proces
  • Theorie direct in praktijk brengen
  • Goede mix van tehorie, voorbeelden en leren van andere deelnemers
  • Inspirerende case studies en voorbeelden
  • Meer kennis over innovatietechnieken
  • Beter begrip van innovatieprocessen, business modellen en innovatie-KPI's

 

Praktische informatie

Maximum aantal deelnemers: 16
Investering is inclusief koffie, thee, versnaperingen en lunch.

 

Wat eerdere deelnemers zeggen

  • Men voorspelt dat de drie belangrijkste vaardigheden in 2020 complexe problemen oplossen, kritisch denken en creativiteit zijn. Dit is precies wat je in deze training op een leuke en interactieve manier leert! Suzanne Wortel – Affiliate Quality Operations, Pfizer bv
  • Ik vond dit een erg leuke en leerzame training. Vooral buiten je comfort zone een idee bedenken en uitvoeren. Aanrader! Chrissy Berenbak – Sales Management Trade, Center Parcs
  • Iedereen zou dit een keer moeten doen, werkelijk verfrissend! Wim van Losser – Projectcoördinator, Mentorproject Rotterdam
  • Leerzame training. Goede tips gekregen en nieuwe inzichten. De presentatie door Rody Vonk was heel plezierig. Fijn om naar te luisteren. Annemiek Wiedijk – Pfizer bv
  • Wat me aansprak gedurende de training is Rody's betrokkenheid bij de inhoud. Het voelde voor mij dat hij zelf ook echt gelooft in de aanpak waarmee hij de deelnemers deze twee dagen kennis heeft laten maken. Bas van Meggelen – Adviseur Economische Zaken, Gemeente Leiden
  • I have learnt to solve issues in a more innovative way, in addition to the different elements that come with this such as the mind-set, identifying the problem, and looking at the solutions from a different angle. I feel ready to move into a position of leadership. Amira bin Faris – Sheikha Bodour Al Qasimi’s Executive Office
  • This programme has given me the opportunity to look into the latest technologies and strategies that focus on innovation. In addition, it has given me the skills which I can utilise to create a work environment that fosters an atmosphere of innovation for its employees, as well as the leadership tools for success. Meera Al Midfa – Administrator for Strategic Planning, Sharjah Labour Standards Development Aut
  • In a short amount of time, this programme has successfully and efficiently provided participants with the opportunity to advance their careers by gaining access to the best practices and most relevant case studies. HE Jassem Al Bloushi – Member of the Board of Trustees, Rubu’s Qarn Foundation for Creating Future leaders and Innovators

Deze training helpt je:

  • Sneller en effectiever aan de slag te gaan met innovatie en vernieuwing
  • Snel stapsgewijs successen te boeken door het toepassen van design thinking
  • In korte tijd een heel innovatieproces te doorlopen en te ervaren
  • Aan een goed gestructureerd proces om morgen te starten met innovatie

Met deze training voorkom je:

  • Dat innovatie niet van de grond komt
  • Dat je wordt ingehaald door de realiteit (en concurrenten...)
  • Dat je blijft hangen in 'plannenmakerij' en niet in actie komt
  • Dat je je laat leiden door 'ja maars' van jezelf en je collega's

Meer over deze training

Internationaal en divers
De training Design Thinking geven we voor uiteenlopende groepen binnen en buiten Nederland. Keer op keer blijkt dat deelnemers veel nieuwe kennis en praktische tips en tools meenemen naar hun eigen dagelijkse pratkijk. Ongeacht leeftijd of (culturele) achtergrond. De training gaven we op middelbare, MBO en HBO-scholen en in uiteenlopende bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland, waaronder Ghana, Londen en Dubai.

Gestructureerd programma
Deze training biedt je gestructureerd programma waarin je als deelnemer worden meegenomen in de wereld van innovatie, creativiteit en design thinking. Je leert werken met tools om snel en effectief ideeën te bedenken en te vertalen naar haalbare oplossingen. Aan de hand van een concreet (maatschappelijk) vraagstuk ga je in teams gestructureerd aan de slag met o.a. probleemdefinitie, brainstorming, rapid prototyping, business model innovation en pitchen.

Programma: 5 stappen
Tijdens de training doorloop je de volgende 5 stappen:

Stap 1: Empathize

Probleemdefinitie
Met je team benoem je problemen binnen het centrale thema. Vervolgens kies je als team het probleem dat je wilt gaan oplossen.

Doelgroep benoemen
Na het benoemen van doelgroepen die te maken hebben met het gedefinieerde probleem kies je als team een specifieke doelgroep op wie je je gaat richten.

Stap 2: Validate

Valideren
Om te ontdekken of het idee van jou en je team aanslaat bij de beoogde doelgroep ga je customer interviews houden: je zoekt (of belt) mensen uit de doelgroep op en aan de hand van een gestructureerd vragenlijstje ontdek je of je daadwerkelijk een oplossing in handen hebt voor een bestaand probleem.

Stap 3: Ideate

Presentatie trends en inspiratie
Presentatie over actuele (technologische) trends. Deze trends en bijbehorende voorbeelden inspireren de teams bij het ontwikkelen van ideeën die als basis dienen voor de oplossing van het gedefinieerde probleem.

Idee-ontwikkeling
Na een toelichting op diverse brainstormtechnieken ga je met je team aan de slag om zoveel mogelijk ideeën te genereren als basis voor de oplossing van je probleem.

Ideeën ordenen en selecteren
Met behulp van diverse ordeningstechnieken categoriseer je alle bedachte ideeën. Je creëert zo overzicht en krijgt inzicht in overlappende en aanvullende ideeën. Je kiest met je team het beste idee (of combinatie van ideeën). Aan de hand van het Business Model Canvas bekijk je welke waarde je met het idee biedt aan je doelgroep.

Stap 4: Build

Business Model Innovation
Aan de hand van diverse voorbeelden van nieuwe businessmodellen bepaal je met je team welk model het beste past bij het gekozen idee. Vervolgens maak je globale calculaties van te verwachten resultaten. Ook werk je aan een prototype van je idee zodat je het kunt pitchen.

Stap 5: Pitch

Pitchen: hoe doe je dat?
Uitleg over do’s en don’ts als je een idee gaat pitchen, gaat presenteren. Waar moet je op letten bij je presentatie? Hoe sta je voor de groep? Welke ingrediënten moeten er in je verhaal zitten? Vervolgens ga je je pitch voorbereiden.

Pitchen voor een jury
Met je team krijg je een paar minuten om een deskundige jury te overtuigen van de kracht van je idee. De jury geeft korte feedback en bepaalt welk team de beste presentatie heeft gegeven.