Hallo robot, dag bankpersoneel...
Auteur: Rody Vonk -

Trainer en spreker Innovatie en Creativiteit

Hallo robot, dag bankpersoneel...

Eind november 2016 was het in het nieuws: FNV Finance roept bankpersoneel dat wordt ontslagen op om zich te laten om-, her- of bijscholen. Door robotisering verdwijnen er steeds meer banen voor steeds hoger gekwalificeerd personeel. En niet alleen in de financiële sector. Ook in bijvoorbeeld de advocatuur zullen steeds meer banen verloren gaan.

De wereld verandert snel. Dat hoor je wel vaker, maar hoe snel eigenlijk? En kunnen we dat wel bevatten? Bestaande structuren staan op omvallen. Maar wanneer? En hoe groot zal de impact zijn? Wat betekent dat voor de werkgelegenheid? Wat voor soort functies zijn er over een paar jaar nog? Leiden onze scholen leerlingen nog op voor banen die er straks niet meer zijn?

Niemand weet het precies. Robotisering staat nog maar in de kinderschoenen. We kunnen in de komende paar jaar een exponentiële groei verwachten in deze ontwikkeling. Dat betekent dat we als mens goed moeten kijken welke kwaliteiten ons onderscheidend maken ten opzichte van digitale oplossingen. Over welke vaardigheden moeten we beschikken om over een paar jaar nog waardevol te zijn op de arbeidsmarkt?


Het World Economic Forum onderzoekt dit regelmatig onder HR-afdelingen bij grote bedrijven wereldwijd. En wat blijkt: in 2020 is een van de vaardigheden die we het hardst nodig hebben creativiteit. Samen met complex problem solving en critical thinking vormt dit de top-3 vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle carrière. Deze drie vaardigheden worden samen ook wel betiteld als 'disruptive thinking'. Dat is geen functie, maar een mindset. En daarmee verslaan wij mensen (voorlopig) de robot!

Tools en technieken die hierbij van grote waarde zijn vind je in de wereld van design thinking. Dit is een manier van denken om problemen waar je je niet meer 'uit kunt managen' in een iteratief proces op te lossen. Non-lineair. Vooral gaan dóen en durven te ontdekken waar het anders moet. Je maakt nooit fouten, je ontdekt hoe iets niet moet.

Design thinking wordt in steeds meer corporates als management-instrument toegepast. Daarmee zal het ook steeds meer een mindset van bedrijven worden. Het overstijgt afdelingen en zelfs branches. Daarmee wordt deze manier van denken steeds belangrijker en dus een kwaliteit die meer en meer van werknemers gevraagd zal worden.

Dus laten we mensen nu niet omscholen naar andere functies, maar ze vooral leren disruptief te denken (en handelen). Daar hebben zij èn bedrijven in de (zeer) nabije toekomst veel meer aan.

 

 

Reactie toevoegen