Creativiteit in een tijd van beperkingen: denk ‘inside the box’
Auteur: Rody Vonk -

Trainer en spreker Innovatie en Creativiteit

Creativiteit in een tijd van beperkingen: denk ‘inside the box’

De periode waarin we ons momenteel bevinden wordt gekenmerkt door beperkingen. We mogen veel dingen niet. We moeten ons houden aan bepaalde regels om te zorgen dat we zo goed mogelijk door de corona-crisis heenkomen. En natuurlijk heb ook ik oog voor iedereen die hier direct door geraakt wordt. Of het nou de mensen in de zorg zijn die dagelijks risico’s lopen of bedrijven die hun omzet in korte tijd zien verdampen.

Creatieve oplossingen
Tegelijk ontstaan er ook tal van mooie initiatieven. Veel mensen bedenken de meest creatieve oplossingen om anderen te helpen of om toch nog wat geld te verdienen. Een aardbeienteler in Noord-Brabant die een aardbeien-drive-thru realiseerde waar mensen letterlijk uren – in hun auto – voor in de rij staan. Of een restauranteigenaar die een deal maakte met de plaatselijke supermarkt om in de koelschappen zijn vers bereide maaltijden te mogen neerleggen. Of de zangcoach (een goede vriend van mij) die besloot om zijn complete netwerk aan zangdocenten te mobiliseren en na een crowdfundingactie kans zag om bij ruim 100 verzorgingshuizen door heel Nederland live buitenoptredens te verzorgen.

Denken in beperkingen
Allemaal voorbeelden van creatieve oplossingen binnen de opgelegde beperkingen. Het toont voor mij aan dat beperkingen kunnen leiden tot de meest briljante ideeën. Het denken binnen beperkingen is zelfs een brainstormtechniek die ik in bijna al mijn trainingen over innovatie en creativiteit gebruik. Ik vraag deelnemers om zichzelf een beperking op te leggen en vervolgens oplossingen te bedenken. Voorbeelden van beperkingen die ik ze voorleg zijn o.a. dat je geen geld mag uitgeven, dat je oplossing de volgende dag klaar moet zijn, dat je geen techniek mag gebruiken en dat een vierjarig kind je oplossing moet kunnen gebruiken. Deze brainstormtechniek levert vaak verrassend goede ideeën op!

Kaders oprekken
Bij innovatie kan het denken in beperkingen – of ‘inside the box’-denken – ook een goede aanpak zijn. Je wilt tenslotte niet dat als je nieuwe oplossingen hebt bedacht, dat die niet uitvoerbaar zijn omdat er in je bedrijf of organisatie bepaalde kaders zijn waarbinnen die oplossingen moeten passen. Nu hoor ik je denken: creativiteit gaat toch juist over buiten kaders denken? Dan zijn bestaande kaders toch juist beperkend? En als ik daar binnen blijf dan kunnen we toch niet écht innoveren?

Helemaal mee eens. Start je innovatietraject daarom met een inventarisatie van de bestaande kaders. En voer gesprekken met de verantwoordelijken in je bedrijf welke van die kaders in beton gegoten zijn en welke mogelijk wat opgerekt kunnen worden. Creëer zo een nieuwe bandbreedte waarbinnen je oplossingen passen. Zo weet je vcoraf wat je speelruimte is. Je kunt dan ideeën bedenken die binnen de nieuwe – opgerekte – kaders passen. Je kunt dan toch met innovatieve oplossingen komen en je weet dat ze grote kans van slagen hebben omdat ze gedragen zullen worden binnen je organisatie.

Wil je leren hoe jij ook meer en betere ideeën kunt bedenken? Doe dan mee met het webinar 'Effectief (online) brainstormen'.

 

Klik hier voor de eerstvolgende editie en meld je aan

 

Reactie toevoegen